Sunday, April 15, 2018

Kissoja ja jälleentapaamisia
@ Hostel, Reykjavik
La 10.6.2017 klo hyvissä ajoin

Päivä alkoi hyvällä, tosin kovin leipäpainotteisella aamiaisella. Sen jälkeen lähdettiin ajelemaan. Ensin vierailtiin Perlanissa - vanhassa vesitornissa, joka on nykyään museo ja näköalatorni. Upea paikka, vaikkakin täysin rempan alla. Odotan innolla minkälaisia näyttelytiloja sinne tulee! Käytiin myös Kringlan-ostarilla shoppailukierrokella, vaikkakin mukaan tarttui ainoastaan tuliaisnamuja ja eväitä huomiselle kotimatkalle.

Perlanin lasikupu

Näkymä yli kaupungin

Pienen shoppailun jälkeen siivosimme ja palautimme Avon BSI:lle. Tämä ei ollut mikään helppo tehtävä, sillä kaikkialla oli ihan sikana porukkaa, koska Color run -tapahtuma. Autoja oli parkkeerattu ympäriinsä miten sattuu ja meillä kesti hetken löytää ruutu autollemme. Oli haikeaa heittää hyvästit autolle, jonka pelkääjän paikalla olen kiertänyt Islannin nyt kahdesti.

Matkaa tuli taitettua yhteensä 2620,7 km. Muistetaan kuitenkin, että Islannissa välimatkoja on turha mitata kilometreissä, sillä aikaa voi kulua hyvinkin paljon enemmän tai vähemmän kun naviska väittää - kaikki riippuu säästä, nähtävyyksistä ja matkan varrella pompsahtavista yllätyksistä!

BSI:ltä käveltiin vierasmajaamme kokkaamaan ja kirjoittamaan postikortteja. Ruoan jälkeen vietiin kortit postilootaan ja lähdettiin tapaamaan Ässää, johon tutustuin viime vuoden Islannin reissulla. Käytiin yhdessä meksikolaisessa syömässä ja jäätelöllä satamassa sekä Harpanissa pyörimässä. Oli ihanaa nähdä pitkästä aikaa ja päästä puhumaan hänen kanssaan ruotsia.

Upea Harpan

Lähdettiin Jaun kanssa käppäilemään ja tsekkaamaan paikkoja, joita hän ei ollut vielä nähnyt. Kierrettiin aikalailla koko keskusta ja sen jälkeen palattiin taas evästäämään majatalolle. Pakkailtiin myös ja ihmeteltiin kuinka tavarat mahuivat menomatkalla paljon pienempään tilaan XD

Upeita graffiteja

Neulominen roks!

Upea marokkolaishenkinen katolinen kirkko

Katolisen kirkon mielenkiintoinen vartija

It's gorgeous!

Magical Bowie-horse

Ráðhús Reykjavíkur, eli Reykjavikin rivitalo, eli siis Reykjavikin (ainakin ulkonäöllisesti ja sijainnillisesti) aivan mahtava raatihuone.

Mageet kävelytien portit

18 yösijaa sisältävä Reykjavikin keskustassa sijaitseva vankila.

Vandalisoitu katukyltti

Kuvauksellinen vesiposti

Huomattiin, että meillä oli vielä kruunuja jäljellä ja päätettiin lähteä tuhlaamaan ne pelihalli Freddieen. Siellä oli tullut semmoinen uus kiva systeemi, että sai pelata niin paljon kuin halusi tiettyyn minutti/tuntihintaan. Hakattiin legendaarisia retropelejä kunnes "halli" sulkeutui. Muita asiakkaita oli hyvin vähän, joten saatiin rauhassa pelata mitä haluttiin.

Paluumatkalla majapaikkaamme kiertelimme katuja kauniissa auringonlaskussa. Oli hauskaa, kun eräästä baarista soi sama Sian biisi, joka soi usein radiossa viime reissun aikana - jonkinlaista ympyrän sulkeutumista oli ilmassa. Muutenkin oli nostalginen olo, kun käytiin paikoissa, joissa olen käynyt kaikilla aikaisemmillakin Islanti-reissuillani.

Rikki

Ruosteinen botski

Seilaava botski

Merelle kaipaava viikinkibotski

Haikeita lähdönlähestymistunnelmia

Olimme innoissamme, kun näimme päivän aikana useita kötturineja. Yksi maukui erään oven takana ja Jau koputti siihen, mutta kukaan ei tullut avaamaan. Kun palattiin kohti majapaikkaamme toivoimme, että kissa olisi päästetty jo sisään - ainakaan sitä ei enää näkynyt portailla odottelemassa. Aivan meidän nurkilla juoksi kissa kimppuumme ja istahdimme sen kanssa lähimmille portaille. Kötturin omi Jaun täysin ja kapusi tämän syliin uudestaan ja uudestaan. Nämä kötturinit osaavat ottaa potentiaalisista silittäjistä kaiken ilon irti! Lopulta pääsimme kötturiniltä karkuun ja tämä suuntasi jo seuraavia silittäjiä hurmaamaan.

Kissasta ei nyt löytynyt tähän hätään kuvaa, mutta
"In the Puffin we trust!"

Nyt on aika mennä suihkuun ja tutimaan. Öitä!

Ps. Joka reissulla pitää heittää menemään jotain vanhaa ja virttynyttä. Viime vuonna heitin rakkaat reikäiset pyjamahousuni viimeisenä iltana paikalliseen kierrätyssysteemiin. Tänä vuonna olivat vuorossa ei-niin-merkitykselliset-sukat. Tällä kertaa hankin kuitenkin jotain tilalle, sillä löysimme Hard Rock Caféen ja sieltä minulle uuden lempparitopin. Rok rok!