Tuesday, September 18, 2018

Grease: Rasvainen kesä

Nyt on viimein jälkipyykin aika. Flunssaa pukkaa ja töitä riittää, mutta siinä lomassa on aika aloittaa Greasen jälkipyykki. Siis ihan konkreettisesti. JälkiPYYKKI. Mulla on odottanut kassikaupalla pestävää vaatetta kesän Grease-musikaalinäytelmän jälkeen ja tässä niitä nyt pesen ja pakkaan pois. Tää on mun mielestä puvustusprosessin tylsin ja samalla nostalgisin vaihe. Hyvä aika muistella kesää ja tehtyä työtä.

Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Kaikki alkoi noin vuosi sitten syksyllä, kun ihana ystäväiseni ja loistava ohjaaja Erika Hast kertoi, että "meidän" ehdotuksemme kesän 2018 Kulissin Latoteatterin musikaaliksi oli mennyt läpi. Siitä alkoi sitten armoton suunnittelu, ideointi ja unelmointi. Aikatauluhan sinäänsä näytti melko löysältä, kunnes tajusin kuinka paljon aikaa muut päivätyöni verottavat. Lopulta kovin puristus tehtiin kuukauden aikana siinä pari kuukautta ennen ensi-iltaa. Tänä kesänä kuukausi ennen enskaa oli itsellä superrento (koska karkasin maasta lomailemaan), mikä sinäänsä ei ollut kovin hyvä idea ja aiheutti varmasti harmaita hiuksia itse kullekin - anteeksi siitä <3 

Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Grease on mun lempimusikaali: Ool taim feivoritti. Näin sen ensimmäistä kertaa ystäväni luona seitsenvuotiaana. Inhosin musikaaleja. Olin aivan "hohhoijaa ei vois vähempää kiinnostaa" -asenteella siihen saakka kunnes eka biisi "Grease is the Word" oli tullut puoliväliin. Sen jälkeen olin aivan myyty. Tuolloin tiesin, että tämän mä haluun vielä joku päivä puvustaa teatterilavalle. Mun bucket list oli aikaisemmin todella lyhyt - tän jälkeen olematon. 

Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Sinäänsä ei ollut vaikeaa suunnitella ja alkaa valmistamaan meidän Grease-maailmamme puvustusta. Olinhan mä suunnitellu tätä jo yli 20 vuotta! XD Ainoat rajoitteet olivat "vain" budjetti/aika. Kulissin budjetti ja varastosta löytyvä raaka-aines oli kohdillaan, mikäli valmistaisin todella paljon alusta alkaen itse ja muokkaisin jo löytyviä vaatteita. Monet varmaan tietävätkin jo, että mulla on tyhmä/uskalias/hullu/mahtava tapa tehdä suurin osa esiintymisvaatteista itse. No. Tässä näytelmässä on hurjasti lössiä, joukkokohtauksia ja käydään koulussa, pyjamabileissä, tanssiaisissa ja erilaisissa fantasiakohtauksissa. Pikaisesti laskiessa piti valmistaa noin sata vaatekappaletta. SATA. 1-0-0. Kelatkaa. Mahdotonta. Eli tässä vaiheessa olisi ollut järkevää suoristaa kurveja ja tehdä paljon yksinkertaisempaa. Muttaku. Tää on mun unelma, eikä mun ammattiylpeys tai lapsuudenhaave kestäis puolivillaista lopputulosta.

Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Onneks mä en ollut yksin. Ensimmäistä kertaa mulla oli apunani kahdella kädellä laskettava määrä apulaisia puvustuksen toteutuksessa. Eikä lopputuloksesta olisi tullut lähellekään niin upea ilman heitä! KIITOS Siiri, Laura, Fatu, Marjukka, Roosa, Anu ja Silke sekä kaikki muut - TE teitte mun unelmista totta <3 Silloinkin kun olin reissun päällä ja vielä oli paljon viimeisteltävää ja valmistettavaa ja ratkottavaa, niin nää upeet mimmit hoiti homman, eikä mun tarttenu olla yhtään huolissaan. Ja sit on tietenkin se koko muu työryhmä: Aivan tosi kovia tekijöitä - silkkaa kultaa. On ollut ilo ja kunnia tehdä teidän kanssa mun unelma, Grease! 

Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Nyt on kone pyörinyt (vielä pari koneellista jäljellä) ja aika laittaa pyykit kuivumaan ja suunnata kohti seuraavaa projektia. Lopuksi tahdon vaan muistuttaa, että "Grease on oikea sana"! <3 












No comments:

Post a Comment