Tuesday, May 8, 2012

På Vernissage

Sista Fredags fick vi njuta av underbara konstverk som var utställda på Tobaksmagasinet i Jeppis. Min barndomsvän gjorde sit slutarbete, vernissage som det heter (jag lärde mig ett nytt ord), där. Jag var väldigt entusiastisk att se hennes installationskonstverk som vi tillsammans hade idearerat. Hennes konstverk var den mest talade och intressantaste konstverket på utställningen.

Idén till konstverket fick vi en natt då vi var och klubba. Vi satt på backsätet av en bil och brainstormade. Potatismaskin, ladå, kooa och kontorstolar var några av våra great ideas (feel free to use). Slutligen bestämde vi att konstverket måste vara något simpelt som har en great story behind it. Vi kom upp med idén av att bygga ein steinreiso på vernissagen.

Sten för sten

Före vernissagen hade min vän skjutsat gårr mytsi steina från sin familjs hemgård och ställt dem runtomkring hela Tobaksmagasinets utställningsal. På vernissagen byggde hon ein steinreiso och filmade hela prosesset. Och hon var tyst hela tiden (mission impossible). Jag skulle kunna berätta hur mycket som helst av storyn bakom konstverket, men det gör jag inte. Försök själv att grubbla fram den.
Ei se ole este, vaan hidaste

På vernissagen var också något annat superintressant, nämligen personerna som visiterade utställningen. Kvinnorna såg bra ut, men männen var som dragna från modetidningar. Finlandssvenska, unga män kan faktiskt klä sig (och gå med näsan i luftet). Alla såg ut som 20-åriga Jorma Uotinen. Nån gång kommer jag nog att blogga mer om hur de här finlandssvenska lanttisar klär sig.

Några tips om how to look like Jorma Uotinen goes Jeppis ger jag redan här:
Tips 1 Klä dig i svarta, tajta kläder.
Tips 2 Luft huvudet upp.
Tips 3 Ha en uselt dålig ryhti.
Tips 4 Tung en basker på huvudet.

Voilà!

No comments:

Post a Comment