Thursday, September 17, 2015

Pakomatka pohjoiseen, osa I: Matka alkaa


Hei vain pitkästä aikaa. Tässä on ollut ihan huikee kiirus teatterin, koulun ja kaiken muun elämän (minkä muun elämän?) parissa. Kesä vaihtuu syksyksi - muttei ihan vielä. Tahdon jakaa kanssanne unohtumattoman kesän päätösreissun, jonka tein tuossa muutama viikko takaperin.

Ystäväni P on asunut toukuusta lähtien Islannissa ja uhkasin tulevani kyläilemään kesän aikana. Kesä alkoi kuitenkin lähestyä loppuaan, eikä matkaseuraa saatikaan -kassaa ollut hankittuna. Kunnes sitten eräs yö Venäjällä asustava kaverini O otti minuun yhteyttä ja kysyi, lähdenkö Islantiin hänen kanssaan. Otin tämän jonkinlaisena merkkinä, vastasin joo, varasimme lennot ja kirosimme yhdessä lentopelkoamme, rahatilannettamme ja sitä, ettei meillä olisi yhtään aikaa suunnitella matkaa.

Viikkoa ennen reissua O löysi meille yöpaikan kolmeksi ensimmäiseksi yöksi ja minä ostin bussimatkat Helsinkiin ja sieltä takaisin. Samana päivänä kun oli lähtö sain lainaan rinkan frendiltäni ja pakkasin. En tiennyt vielä mitään Islannista. Tässä seuraavien päivien aikana leväytän auki matkapäiväkirjani sisällön - nauttikaa!



24.8.2015, klo ~8:00                           The Beginning of the Journey                               @Airplane, air

Aika eufoorinen tunne. Ollaan ilmassa, mä en pelkää vaan nautin. Tää on ihanan jännää. Oon iloinen, että otin välilaskun Norjaan, koska kivointa lennoissa on nouseminen. On kaunis, pilvetön ilma. Ihana aamu ja aamua päin lennetään. Pellot on kuin tilkkutäkki vihreästä ja keltaisesta, ja järven pinnat on kuin peilejä.

Matkalla Islantiin - Fäärsaaret

Lähdin kotoota eilen viiden jälkeen. J Saattoi mut asemalle. Tästä reissusta ei olis tullu mitään ilman hänen apua. Hä kävi jopa ostamassa mulle sadeasun - Oon kyl onnentyttö. Tottakai, oisin vielä onnellisempi jos hä olis tässä mun vieressä.

Olin yötä Heimo Kettusen luna. Olivat taas järkänneet kaiken niin viimeisen päälle mua varten ja hankkineet ruokaa mulle ilta- ja aamupalaks. Sitä oli niin paljon taas, että olisin voinut saapua sinne jo pari päivää aiemmin.

Aamulla jännitin hieman, että löydänkö ja ehdinkö oikeeseen bussiin Larusta. Vähän kävelin (juoksin) kiertotietä pysäkille. Onneksi bussi oli ihan normi- eikä etuajassa.

Mä odotan Islannilta paljon. Mulla on mukana Koolta lainaama rinkka - kiitos siitä! Ja oon valmistautunu kantaan sitä koko ajan. Mulla on sadevaatteet, koska oon varautunu kaatosateisiin. Mukana on myös ylimääräisiä sukkia, kahdet vaihtokengät, pipoa, hanskaa, huivia sekä paljon lämmintä vaatetta - jos kylmä tulee. Tosin epäilen tuota kylmyyttä, koska meilläkin oli +17'C aamuviideltä - woot!? - Kesän kuumin yö. Jopa makuupussi ja pyyhe on mukana sen varalta, että joutuu alkeellisemmissa oloissa majaileen. Eräveitsikin on messis. Vielä tulentekovälineet ku ostaa, niin meillä on kaikkea - oikeesti, mulla on jopa safkaakin pariks päiväks pakattuna.

Meijän hoodseja Reykjavikis, part 1

Meijän hoodseja Reykjavikis, part 2

No comments:

Post a Comment