Saturday, October 8, 2016

Tales from the North, part 8/10

Siivouspäivä @ Keittiö, Hvammur, Vatnsdalur
ti 7.6.2016 klo 00:29

Aamulla herättiin vasta kasin aikaan ja sain itse nukuttua pisimmät ja parhaimmat yöunet tällä reissulla. Teimme aamupalaxi munakkaat ja keitimme teetä. Hitaan aamun jälkeen jatkoimme matkaamme.

Leiripaikkamme Kobbalundurissa <3

Herkkumunakasta

Matkalla Vatnsdaluriin pysähdyimme vanhalla kirkolla, jota emme kuitenkaan kuvanneet sisältä, sillä entrance fee oli mielestämme liikaa (kirkkojen ja muidenkin kulttuuri-ja historiakohteiden tulisi mielestäni oli maksuttomia tai maksun olla ainakin vapaaehtoinen. Tästä aiheesta voisi kirjoitella pitkät pätkät, mutta säästetään se toiseen kertaan.) Pysähdyimme myös Blönduósissa heittämässä postikortteja lootaan ja ostamassa pullapitkon viemisiksi majapaikkaamme. (Pii kertoi, että hänen tuttunsa mielestä pullaviemiset on vanhahtava tapa, eikä kukaan enää tee niin... eipä. :D )

Víðimýrarkirkja

Käännyimme Vatnsdaluriin vievälle tielle ja pitkään huonosti toiminut radio alkoi soittamaan Reign in blodia. Tämä oli siis iloinen juttu, sillä hevi on hyvästä ja Slayer oli kivaa vaihtelua aikaisemmin kuulluille merimieslauluille.

Vatnsdalurissa meidät otti vastaan kymmenet hepat ja ystäväni Paa. Olimme tehneet diilin, että majoitusta vastaan työskentelemme tilalla. Osaksemme lankesi siivoushommat. Niinpä puunasimme talon lattiasta kattoon (ihanaa vaihtelua autossa istumiselle ja patikoimiselle). Paa ja tilalla työskentelevä Lei kävivät sillä aikaa korjaamassa hevosaitaa.

Ammattilaisen ottein

Töiden jälkeen kävimme hieman aitauksessa ratsastamassa. Oli ihanaa päästä jälleen heposen selkään. Muutenkin oli ihanata olla hepojen kanssa, kun tämän tilan yksilöt ovat lähes maailman ihanimpia (omani ovat tietenkin ykkössijalla) ja sitten on noita varsojakin <3 <3

Kovalle mimmille ei noin vain käännetä selekää!

Mameja ja beebejä

Ratsastuksen jälkeen joimme pullakahavit ja lähdimme ajelulle. Kävimme kiertämässä Vatnsdalurin ja pääsin näkemään laakson toisenkin puolen. Tämä on ehkä maailman kaunein paikka.

Tuolla vuoren juuressa on "kotimme" Hvammur

Sitten ajoimme katsomaan vanhaa viikinkirakennelmaa. Maisemat olivat mahdottoman upeat ja ihastelin huolella basalttikivipilareita - on se luonto taitava!

Viikinkilinnoitus

Uudet portaat vanhalle rakennelmalle

Osa rakennelman rintavarustusta

Maisematkin täältä on ihan kivat. On viikinkien
passannut täällä kokoustella ja pitää
konferenssejään :D

Basalttikivimuodostelmia

Viimeisexi kävimme moikkaamassa Hvitserkuria, joka on mereen rannantuntumaan jähmettynyt jättiläinen. Kuulemma muodostelma näyttää toisten mielestä dinosaurukselta - minusta se oli söpö lounastava pupu...

Meri <3

Hvitserkur aka dino/pupu

Kävelimme rantaa pitkin ja nautimme merimaisemista ja upeasta "auringonlaskusta" (täällähän aurinko ei enää kunnolla laske). Rannalla oli paljon merestä huuhtoutuneita kasveja, raatoja ja simpukoita. Näimme myös ihan elämänsä kunnossa olevia hylkeitä ja paljon lintuja ja niiden poikasia. Kevät on ihanaa aikaa <3

Lintuperheitä

Seesteisen rantakävelyn jälkeen palasimme "kotiin". Täällä kävin suihkussa ja Paa pakkasi kamppeitaan ja valmistautui lähtöön. Hän suuntaa yön aikana Keflavikille ja sieltä Haminaan elokuvan kuvauksiin. Me jäämme tänne nukkumaan ja jatkamme aamulla matkaa. Pii katsoo ja varaa meille huomiselle hotellihuonetta Reykjavikistä. Minä olen valmis nukkumaan.

Reissu on nyt todellakin loppusuoralla. Olen onnellinen ja kiitollinen saadessani viettää tämän hetken juuri täällä ja taustalla soi LOTRin soundtrack-cd, jota emme auton rikkinäisen cd-soittimien takia ole voineet aikaisemmin kuunnella.